Sokolica

Sokolica i jej słynna sosenka to jeden z symboli Pienin.

Chcieliśmy ją zobaczyć w ubiegłym roku, gdy po raz pierwszy spędzaliśmy na campingu Polana Sosny w Niedzicy Sylwestra, ale – wybraliśmy niewłaściwą drogę. Mapa Google pokazała nam trasę ze Szczawnicy, więc tam pojechaliśmy, po czym okazało się, że jesteśmy po niewłaściwym brzegu Dunajca, a w grudniu przepraw na drugą stronę rzeki nie ma… :)

Byliśmy jak najbardziej na odpowiednim szlaku, ale nie w odpowiednim czasie .

W tym roku postanowiliśmy startować z Krościenka. Gdy powiedzieliśmy o swoich planach Mirkowi i Reni, którzy  jak my przyjechali na sylwestra na camping w Pieniny – postanowiliśmy pojechać na Sokolicę razem, ich samochodem. I tak wspólnie rozpoczynamy Nowy 2020 rok :)

Aby w Krościenku trafić na szlak, trzeba jechać przez rynek miasteczka do ulicy św.  Kingi i tam na jej końcu zostawić samochód. Tak dowiedzieliśmy się na stacji benzynowej.

Po zostawieniu samochodu nieco wcześniej, niedaleko cmentarza, ruszamy. Wkrótce jesteśmy przy tablicy informacyjnej Pienińskiego Parku Narodowego.

Sokolica (16)

Wynika z niej, że trasa nie jest długa, ruszamy :) Droga początkowo jest zupełnie płaska i biegnie wzdłuż Dunajca, potem skręca pod górę.

To właśnie to miejsce widzieliśmy w ubiegłym roku z przeciwnego brzegu Dunajca. Fajnie jest być teraz po odpowiedniej stronie rzeki :) Według tablicy informacyjnej postawionej w tym miejscu czeka nas 45 minutowy marsz. Zobaczymy :)

DSCN5321DSCN5324Sokolica (5)

Nieco wyżej zaczyna się też śnieg. Nie ma go dużo, ale warto mieć ze sobą raczki na buty. Mamy i bardzo się przydają.

Sokolica (8)DSCN5402IMG_2462Sokolica (7)

Trasa nie jest długa, ale zimowe ubranie robi swoje i serducho daje o sobie znać, że… „jest ” :)

Przed nami Przełęcz Sosnów 650 m.np.m. Jest też informacja o przewozie turystów przez Dunajec. Teraz już wiemy, czemu rok temu nie mogliśmy się przeprawić przez Dunajec :)

Z Przełęczy  można by pójść w lewo niebieskim szlakiem na Trzy Korony, ale to w innym kierunku i byliśmy tam rok temu, więc teraz idziemy dalej na Sokolicę.

Sokolica (6)DSCN5394DSCN5392

Po chwili marszu jesteśmy przy rozwidleniu szlaków Pod Sokolicą 687 m.n.pm.

Teraz schodami pod górę. Jest ślisko, dla nas – w raczkach nie ma większego problemu, ale Mirkowi i Renacie barierki bardzo się przydają.

I oto jesteśmy na górze. Sokolica w pełnej odsłonie.

Sokolica (10)

Mamy stąd piękne widoki na okoliczne góry,  w dole wije się Dunajec, a przed nami słynna pienińska sosenka, a raczej to co z niej zostało. Mimo, że poważnie uszkodzona, nadal pięknie się prezentuje i bardzo mi się podoba.

DSCN5354Sokolica (2)Sokolica (3)

Sokolica ze swoimi 747 metrami n.p.m. stanowi świetny punkt krótkich wycieczek w Pieninach i możemy ją polecić każdemu.

DSCN5355Sokolica (14)DSCN5373

Zostajemy na górze przez dłuższą chwilę. Jest czas na zdjęcia, na podziwianie widoków i … pyszną kawę, którą serwuje ze swojego super termosu Mirek :)

DSCN5375Sokolica (15)DSCN5358

Schodzimy tą sama drogą, czyli zielonym szlakiem do Krościenka.

DSCN5396Sokolica (9)

Po drodze mijamy małżeństwo z trójką dzieci. Jedno idzie samo obok rodziców, drugie za rękę, trzecie siedzi w nosidle na plecach Mamy. Nikt nie ma raczków na butach…. Trasa nie jest trudna sama w sobie, ale górna część jest śliska. Mamy nadzieję, że wszyscy zdrowo wrócili z tego spaceru…

My tymczasem schodzimy szlakiem do drogi wzdłuż Dunajca, obok kapliczki św. Kingi i do samochodu zostawionego na parkingu nieopodal cmentarza.

DSCN5401DSCN5406DSCN5409DSCN5316

W drodze powrotnej do Sromowców Wyżnych zatrzymujemy się jeszcze na chwilę, by zrobić zdjęcie Tatrom, które na chwilę pokazały się nam z drogi.

Wracamy bardzo zadowoleni z tak miłego rozpoczęcia Nowego Roku na camping. W naszym kamperze wspólnie zjadamy resztki zupy ugotowanej wczoraj przez Renatę i niedługo potem się żegnamy.

Sokolica – to był świetny pomysł na rozpoczęcie nowego roku i nowego dnia :) Wszystkim nam bardzo się podobało. Trasa nie jest trudna, krótka- niespełna 6 km od parkingu przy cmentarzu na Sokolice i z powrotem-  doskonała na przezwyciężenie poświątecznego lenistwa :) Mapa wędrówki na Sokolicę